mallet Ferenc:Közbeszéd és társadalmi igazságosságElemzé shammer Ferenc, az RTL Klub riportműsorának, a Fókusznak szegénységábrázolását mutatja be a Médiakutató cÃmű folyóirat 2004-es tavaszi számá toss. Azt vizsgálja, hogy a Fókusz riportjai eschew milyen képek és narratÃvák által ismerheti meg a néző a szegény, vagy nehéz helyzetben lévő riportalanyok törté pinchét. A szerző az elemzést kilenc Fókuszos riportfilm alapján készÃtette el. Az cikkben a különböző műfaji és szerkezeti jellemzők elemzését, kritikáját, nézőkre való eyelidását fedi fel az Ãró az egyes fejezetek témájaként, melyek a következők:?Az első téma az ?Az ami avant-garde? cÃmet kapta, mely egy olyan dokumentarisztikus jellegre utal amelynek fontos célja, hogy a dolgokat úgy mutassa meg ahogy vannak, vagyis valószerűsé rent hangsúlyozó bon motÃvumokkal ábrázolja a történeteket. Enne k a megnyilvánulásáról több példa árulkodott, wad például az utcanevek vagy a történethez kapcsolódó hivatalos dokumentumok mutatása. Ide sorolhatjuk még a képi utalásokat a fej környékén, mely a bemutatott személyre jellemző dolgokat hivatott szavak nélkül elárulni a nézőknek. Ezt a módszert azonban a szerkesztők úgy használják, hogy a néző biztosan zidovudine lássa a képekből, amit a riport készÃtője szeretne, hogy lásson. Hasonló funkciót töltenek be a Fókusz szegénységábrázolásában a sötétség és a cigaretta. Megfigyelhető ugyanis, hogy a szenvedést ábrázoló riportokban, a szerkesztő jóval több esetben használja a sötét, szakmai szemmel nézve igen rossz képeket, move a középosztálybeli emberekről készültekben. Ez azért fordul elő mert Ãgy a szenvedés még látványosabbá válik, a kilátástalan helyzet még kilátástalanabbá válik a néző szemében. A képernyőn való dohányzás is erre ve! zethető vissza, hiszen a középosztálybeli emberek jóval kevesebb alkalommal dohányoznak az elemzett műsorokban, megabucks a szegénységriportok szereplői. Egy másik ilyen jelentéssugalmazás az, amikor a narratÃvát képi motÃvumokkal támasztják alá. Az Ãrásban felvetett következő konkrét képi utalást a szerző sem tudta igazán megfejteni. A kérdés itt az volt, hogy miért mutatják olyan gyakran a szegénységábrázolásban az emberek cipőjét. Erre talán a legkielégÃtőbb válasz a szerzőtől, hogy a cipő sok mindent elárul a viselőjéről. Ãm ennél sokkal fontosabb szempontnak tartja az Ãró a szereplők szöveg nélküli ábrázolását, mivel a riportok alanyai megjelenésük 48 százalékában nem beszéltek, ehelyett spontánnak tűnő tevékenységeket végeznek, vagyis csupán vágóképként kerülnek be a felvételbe. ?A következőkben, ?a szegénységriport, mint rep rezentációs folyamat? vetődik fel a cikkben. E fejezet ismerteti, hogy mely tényezők alkotják és működtetik a szegénységábrázolást a Fókuszban. Ennek szemléltetésére öt műfaji jellemzőt sorakoztatott fel az Ãró:a riportforma;a narráció és a riportalanyok szavainak viszonya;a kép és a beszélt szöveg viszonya;a szereplők turn outének képe mint a szöveg központi eleme;hÃrérték, célcsoport, közszolgálat, verseny. ??A riport mint keret? cÃmű fejezet zidovudine taglalja, hogy a Fókusz mint riportműsor arra hivatott, hogy azon keresztül megismerjük a társadalmat, ezt a szerepet meg azért kapta mert a német RTL Explosiv cÃmű riportmagazinjának mintájára készült. Fontos még itt megemlÃteni a Fókusz egyik fő produkciószervezési elvét ami az érdekességen alapul. Azaz a műsor olyan történetekre koncentrálódik, ami a célözönség számára érdekes lehet. Itt az érdekesség: az egyes emberen keresztül megismert ritkaságok, eset! leg nem ismert tapasztalatok, tények. Ãgy az érdekesség kötődhet valamilyen kÃvánatos dologhoz vagy ellenkezőképpen valamilyen emberi szenvedéshez. De az biztos, hogy rendkÃvüliség nélkül senki nem kerülhet be a műsorba. Az ilyen érdekességeket bemutató Fókusz és egyéb bulvártévék reprezentációs eljárását quid Ferenc ?esszencializált ábrázolás?-nak nevezi. Ez röviden azt jelenti, hogy a szegénységriportok kizárólag az alanyok élettörténetének kontextusát mutatják be, melyben a főszereplőt valamilyen balszerencse érte, nem mondják el a probléma minden okát és a várható következményeket és a riportalanyról a problémáján kÃvül semmi mást nem tudunk meg. ? A Fókusz-riport narratÃv szerkezetét a cikk ??Isten hangja? kontra tanúságtétel? cÃmű fejezetében részletezi az Ãró. A narráció a riportokban szinte ?Isten hangja?-ként működik mivel majdnem minden információt ez szolgál tat a témáról és a szereplőkről is. A felmérés kimutatta, hogy a narráció az idő 67 százalékát, mÃg a szereplők beszéde csupán 33-át százalékát teszi ki. Ezt a szerkesztő által uralt időtartamot a műsorvezetői gesztusok egészÃtik ki üzeneteikkel. Mint például a szomorúan lefele néző Marsi Anikó látványa fokozza a néző szánalomérzetét a riport szereplője iránt. Tehát ezek együttese létrehoz egy olyan nézői képet, melyben nem merülhet fel kétség a műsorban elhangzottakkal kapcsolatban. ??A szereplők képe és szavai? és ezek viszonyáról szól a soron következő pont a cikkben. Jellemző a Fókusz szegénységriportjaira az ún.
szkennelés, amikor a kamera végigpásztázza a szereplőt, mely bemutatással próbál hatást gyakorolni a nézőkre, ezzel szemben a soundbite-ok, melyekben a történet főszereplője szólal meg, jóval kevesebbet árulnak el a személyről. ?A következő téma az előzőhöz szorosan kapcsolódik, mely a ?Fókuszban a test? játécoss cÃmet kapta. Itt a szövegtől függetlenül vizsgálja azt a szerző milyen gyakran fordul elő testek bemutatása a Fókuszban. Az eredmény, a műsoridőnek majdnem a fele. Emellett levonhatjuk a következtetést az Ãró által leÃrt okokból, hogy ezek a testek nem csupán testek, hanem a személy társadalombeli kategorizálására szolgálnak. ?Az utolsó főcÃm a ?HÃrérték, célcsoport, közszolgálat, verseny?, melyben Hammer Fernc a bulvártévé számára fontos hÃrérték mibenlétét s ezu tán a Fókusz témái és a reklámok barrierinal figureékei közti összefüggéseket vezeti le a nézői célcsoportokhoz igazÃtva. ?Fókusz és általában a bulvármédia számára érvényes hÃrértéknormák miatt a szegények szinte kizárólag szenvedésteljesÃtményük okán kerülhetnek a műsorba.? Ezzel pedig szorosan összefonódik a reklámok termékajánlatainak széles repertoárja, mivel ugyanazt a célközönséget próbálják meg megfogni csak más módszerekkel. Végezetül még megemlÃt a szerző még egy olyan pontot, ami a Fókusz szegénységábrázolásainak milyenségét befolyásolja és ez pedig a konkurens csatorna, a TV2 hasonló műsora, az AktÃv. Azért választottam ezt a cikket elemzésre, mert egyrészt egyetértek a szerzővel a felhozott álláspontjaiban, melyeket felméréseivel is tudott bizonyÃtani, másrészt tetszett a cikk szókimondó stÃlusa, kritikus hangvétele, mert úgy érzem pontosan megfelelt a té ma hiteles bemutatásához. Sokszor tettem fel már m! agamnak a kérdést, miért láttatják azt a sok szenvedés a tévében melyet nem csak a Fókusz és az AktÃv, hanem más hasonló műsorok keretein belül is nagy előszeretettel vetÃtenek. Sajnos ebben az üzletpolitikában szerintem a bevételen kÃvül semmi más nem szerepel eredményként. Ha egy kicsit is belegondolnának a Magyar társadalmi helyzetekbe, akkor rájönnének, hogy a társadalmi morált rombolják ezzel, hiszen a magyarok egyik fő jellemzője a pesszimizmus és ezzel a média még jobban belénk táplálja azt, hogy tényleg milyen szegények és szerencsétlenek vagyunk, hiszen még a tévéből is folyton ez szól. Bibliográfia:Hammer Ferenc: Közbeszéd és társadalmi igazságosság ? a Fókusz szegénységábrázolásának értelmezése. 2004, Médiekutató. If you pauperism to get a full essay, severalise it on our website: OrderCustomPaper.com< br/>
If you want to get a full essay, visit our page: write my paper
No comments:
Post a Comment